måndag 1 december 2014

LÄTT VIRKADE SOCKAR .

Att virka ett par sockar på fri hand är inte alls svårt och lämpar sig riktigt bra om du är nybörjare på att virka .jag börjar med att virka 5 lm och slut till en ring .
V1. 12 Stolpar .
V2. 2 Stolpar i varje stolpe = 24 stolpar .
V3. 2 Stolpar i samma maska , 1 stolpe i nästa maska 2 ggr varvet ut .
Nu är det bara att köra på med en stolpe i vardera maska i så många varv du behöver för att passa din fot , prova efter vägen ..blir det för stort eller litet kan du lätt ändra på ökning eller minskning av maskorna på varv 3. Nu har du virkat en tub .


För hälen virkade jag 20 stolpar vänd arbetet och virka 1 stolpe i vardera stolpe i 4 varv .
Har du större fot är det bara att öka antalet varv , eller minska ..
Men på dom 2 sista varven har jag virkat ihop dom 4 mittersta maskorna 2x2 ggr .
( alltså virka ihop stolpe 9 och 10 samt stolpe 11 och 12 ) på första varvet .
stolpe 8 och 9 samt 10 och 11 på andra varvet ) nu har du 16 stolpar kvar .


Dom sista stolparna virkas ihop och nu har vi en toffla .


Nu är det ju bara att virka stolpar runt hålet så långt du vill att ditt skaft ska bli .
prova under arbetets gång och öka om skaftet känns snävt ..
Ett litet tips kan vara att skriva upp dina ökningar / minskningar så man inte glömmer bort .
kan ju vara en fördel att få den andra sockan likadan ..
När du är nöjd med skaftets längd är du klar .


Hoppas ni förstod och lycka till .

6 kommentarer:

  1. Hej! Tack för mönstret, jag håller på att virka denna nu, men gör en pytteliten som det blivande barnbarnet ska få. Jag har bara en fråga och det gäller hälen, där dom sista maskorna (jag virkar fm istället för st) som ska virkas ihop så det blir en toffla, där förstår jag inte hur jag ska göra. Tacksam för hjälp. Du får gärna maila svaret till pieb3@hotmail.com. Hälsningar Pia

    SvaraRadera
  2. Jättebra mönster roligt att virka

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag undrar vilken storlek du har på dom sockorna? Tack för en bra beskrivning !!

    SvaraRadera
  4. Ann Frostin / ann.frostin@live.se16 oktober 2022 kl. 21:26

    Hej! Har en fråga när jag läser din beskrivning på varv 3 står det : ”2 Stolpar i samma maska , 1 stolpe i nästa maska 2 ggr varvet ut . ” hur menar du 2 gånger varvet ut? Är ganska ny som virkare. :) du får gärna svara mig på min Mail som jag skrivit på raden efter mitt namn . Tacksam för svar / Ann.

    SvaraRadera
  5. Tack för mönster! 💕 Jag undrar om hälen. När du skriver "Dom sista stolparna virkas ihop och nu har vi en toffla." Hur menar du då?

    Mvh Rebecka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej under det samma vad som menas med att stolparna ska virkas ihop i slutet av hällen. Mvh Laila

      Radera