torsdag 13 november 2014

TEKNISKT FEL = AXELVÄRMARE.

OJ,OJ,OJ ! Det blev lite av ett tekniskt fel. Alla pysslare är nog bekant med att det inte alltid blir som man tänkt sig , men vet ni att det kan bli rätt bra i alla fall. Jag fick en förfrågan och beställning på en blommig sjal och det borde ju vara plättlätt att hitta mönster till . Men nä , så jag experimenterade lite med rutor och bestämde mig för den här .


Alla har vi väl satt ihop rutor i alla möjliga former och virkar man en halv ruta så blir det ju en 3 kant , eller hur .
Nåja ! nu ska ni få se . den här rutan har ju en båge av luftmaskor på sista varvet och det blir inte snyggt att virka ihop dom så jag sydde i hop dom och nu börjar jag fatta att det här kommer inte att bli en 3 kant som jag vill ha för en sjal


Eftersom jag nu har sytt ihop rutorna så blir det rätt besvärligt att riva upp det så jag fortsätter helt enkelt och tror att jag kan lösa problemet på slutet . Men HA hur löser man detta ? Den 3 kantiga sjalen blev ett V .


Ja man virkar en liten dekoration och vojla så blev sjalen en axelvärmare , cape eller vad man nu vill kalla det .
Inte alls vad jag hade tänkt men om jag nu med facit i hand tänker efter så är jag rätt nöjd i alla fall .



Om någon är sugen på att virka detta tekniska fel så kommer mönstret på rutan här .
Mönster .
Lägg upp 8 lm och slut till en ring .
V1 . 4 LM = Första dst ,1dst,4lm,2dst tillsammans 11 ggr avsluta med smyg m .
V2 .4LM =Första dst 3 dst tillsammans om lm bågen 5 lm 4 dst tillsammans i nästa båge varvet ut och avsluta med smygmaska .
V3 . 7 Luftmaskor och 1 fm i bågarna .
V4 . 3 STP 2 LM 3 STP = Hörnet . 7 lm 1 fm i nästa båge , 7 lm 1 fm i nästa båge, 7 lm + hörn varvet ut . avsluta med sm .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar